Kun tein seniorikerhon tapaamisaikataulua osui tapaaminen keskiviikoksi 2.2. joka on Jeesuksen Kristuksen temppeliintuomisen juhla. Yksi ortodoksisen kirkon 12 suuresta juhlasta.
Edellinen tapaaminen oli kevätkauden ensimmäinen ja silloin vieraili seurakuntamme Isä Paavo kerhossamme. Näin ollen päätettiin, että omin voimin pidämme alustuksen temppeliintuomisen juhlasta. Valmistauduimme tutustumalla eri tahojen kirjoituksiin, siirtämällä tapahtumaikonit tietokoneelle, käymällä vigiliassa ja liturgiassa.
Miten antoisaa ja paljon lisää tietoa antavaa tämä tehtävä oli. Kerhossa oli kiinnostuneita kuulijoita ja he kertoivat omista kokemuksista ja sanonnoista, joita käytettiin lapsuudenkodissa ja vielä tänä päivänä. Paljon käytetty sanonta on: "Vanha Aadam kiusaa". Tässä tilaisuudessa heille selvisi, että tämä juhla sanotaan myös "kohtaamiseksi", kun uusi ja vanha Aadam kohtaavat.
Puhuttiin myös tämän juhlan kytköksistä joulun tapahtumiin, koska lain mukaan oli esikoispojat tuotava kirkkoon 40 päivää syntymästä. Samalla äidit siunattiin ja otettiin takaisin kirkon piiriin, koska äidit eivät saaneet tulla kirkkoon synnytyksen jälkeen. Uhrilahjasta keskusteltiin. Rikkaat kuuluivat tuoda lampaan ja köyhät kaksi metsäkyyhkyä. Ikoneissa on kuvattu Joosefin kädessä häkki, jossa on kaksi kyyhkystä. Todettiin että papille on kautta aikojen annettu "lahjuksia" kuten munia, leipää, voita jne. Vielä nykyään usein annetaan papille kokouksesta jääneet piirakat ym kotiinvietäväksi. Karjalassa sanottiin että " papin tasku on pohjaton". Liekö tämä perinne osaksi tästä johtuen? Todennäköisin selitys on että papille ei maksettu palkkaa tai hänelle maksettiin vain nimellinen korvaus, jolloin seurakuntalaiset maksoivat hänen palveluistaan ruoalla.
Anna Herra minulle voimia ja järkeä jatkaa seniorikerhon vetäjänä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti